szájápolás

Rengeteg ember küzd a rossz szájszaggal. Pedig a legtöbbször ártalmatlan problémáról beszélünk. Ám annál kellemetlenebb, amikor egy társaságban azért nem merjük kinyitni a szánkat, mert félünk, hogy más is megérzi. Szerencsére van megoldás. A cikkben le is írjuk, mik a rossz lehelet ellenszerei.

Míg a reggeli rossz leheletet egy gyors fogmosással orvosolhatjuk, addig az állandósult szájszag esetében érdemesebb mélyebben elmerülni a témában és megvizsgálni, mit tehetünk, hogy többé ne kelljen ezen stresszelni.

Vegyük hát górcső alá a leggyakoribb okokat és eredjünk a friss lehelet nyomába!

Rémálmunk, a rossz szájszag. De mi is ez pontosan?

A kellemetlen szagú lehelet, orvosi kifejezéssel élve halitosis, alapvetően egy kényelmetlen, sok esetben kínos probléma, amely szerencsére, az esetek nagy részében, könnyen leküzdhető.

Azonban krónikus fennállásakor, amikor már nem segít sem a mentolos cukorka, sem a szájvíz, érdemes a probléma gyökeréig ásni, és akár orvosi segítséget kérni.

Mi okozza a rossz leheletet? (A 4 leggyakoribb ok)

A rossz leheletért többnyire a szájban található baktériumok felelősek, természetesen sokszor egy-egy aromásabb étel, például szardella vagy fokhagyma elfogyasztása is okozhatnak kellemetlen szagokat. A legfontosabb tehát, hogy azonosítsuk, mi áll a tünet hátterében, hogy megfelő hatékonységgal kezelhessük a fennálló problémát, összegyűjtöttük hát alább a leggyakoribb okokat.

1. Kis falatok, nagy hatása

Ahogyan fentebb már említettük, a kellemetlen szagokért leggyakrabban szájüregi baktériumok felelősek, amelyek a cukrot és fehérjéket tartalmazó ételek bontása közben kéntartalmú vegyületeket szabadítanak fel, így okozva rossz leheletet. 

De nem csupán egy-egy finom falat lehet a ludas, számos gyógyszer szedése okozhat hasonlóan kellemetlen szagokat.

2. A szájban lakó problémák

A probléma az esetek 80%-ában a szájüregben lakik, gyulladt fogínyt vagy beteg fogakat érdemes keresnünk a háttérben. A fogak elszíneződése, érzékenysége gyakran fogszuvasodást jelez és azok a baktériumok, amelyek a fogainkat megtámadják, az ínyünket sem kímélik.

Fontos, hogy ebben az estben mielőbb felkeressük a fogorvosunkat, hogy megelőzzük akár egy komolyabb fogágybetegség kialakulását.

Kevésbé gyakori, azonban annál komolyabb problémát jeleznek a szájban, a nyelven vagy akár a torokban, mandulákon megjelenő fehér kitüremkedések, amelyek enyhén vérezhetnek is. Ezek a szájpenész leggyakoribb tünetei a kellemetlen lehelet és égő, érzés, valamint az érintett terület kivösödésén mellett.

Rajzolt illusztráció szuvas fogakról.
forrás: ilajak.com

3. Meglepő probléma: a szájszárazság

Gyakran olyan triviális dolgok, mint a kellő folyadékbevitel hiánya vagy a dohányzás is vezethet kellemetlen lehelethez, ugyanis a száj nyálkahártyájának kiszáradása, lehetőségek ad számos kórokozó elszaporodásának. Fontos azonban, hogy megvizsgáljuk, hogy nem áll-e más, megfelelő nyáltermelést gátló betegség a tünetek mögött, például diabétesz, krónikus nátha vagy orrmelléküreg gyulladás vagy akár depresszió.

4. Gyomorgondok

A szájüregi gondok után a kellemetlen szagok oka leggyakrabban a megváltozott emésztésben keresendő. A különböző, nyelőcsövön vagy akár a gyomorban elszaporodó bizonyos baktériumok okozta betegségek, mint a gyakran refluxhoz vezető Helicobacter Pylori fertőzés, is állhatnak a halitosis hátterében.

A felborult anyagcsere esetén érdemes ismét megemlíteni a cukorbetegséget, melynek jellegzetes tünete, az acetonos lehelet, a szervezet csökkent zsírbontó képességéből adódik.

Mit tehetünk a kellemetlen szájszag ellen? Avagy a friss lehelet 5+1 lépése

Szerencsére számos praktikával próbálkozhatunk, amelyek rövid és hosszú távon is segítségünkre lehetnek a halitosis leküzdésében.

Természetesen, ha krónikus rossz lehelettel küzdünk, mindenképpen javasolt egy szakember felkeresése a gyökér okok feltárása és megszüntetése érdekében. Legyen az egy fogorvos vagy szükség esetén belgyógyász vagy gasztroenterológus.

1. Alapos tisztítás fogról fogra

Az első és legfontosabb lépés a friss lehelethez vezető úton, a megfelelő szájhigiénia fenntartása. Az alapos, napi kétszeri fogmosás elengedhetetlen ahhoz, hogy megakadályozzuk a kórokozók elszaporodását, ehhez érdemes olyan fogkefét választanunk, amely a nyelven keletkező lepedék tisztítására is alkalmas.

A fogakat érdemes legalább 2 percig tisztítani és megfelelő technika, valamint fogkefe mellett érdemes a fogselymet is a barátunkká fogadni. Rendszeres használatával sokat tehetünk az fogíny gyulladásának elkerülése érdekében.

Mosolygó nő fogmosás közben.
forrás: femina.hu

2. Figyeljünk a folyadékbevitelre!

Ahogyan a bolygónk 70%-át víz borítja, úgy a testünk közel azonos százalékát is víz alkotja. Az emberi szervezet egyik legfontosabb alkotóeleme, így fontos, hogy odafigyeljünk rá!

A megfelelő mennyiségű víz fogyasztásával – amely felnőtteknél 2-3 liter – megakadályozhatjuk a szájszárazság kialakulását, biztosíthatjuk szervezetünk számára a megfelelő anyagcsere folyamatok működését, így pedig a halitosis kialakulását.

Igyunk tehát kellő mennyiségű szénsavmentes ásványvizet és lehetőség szerint csökkentsük a napi kávémennyiségünket, ugyanis a koffein erős vízhajtó hatással bír.

3. Itt az idő, hogy leszokjunk a dohányzásról

Sajnos vitathatatlan tény, hogy amíg dohányzunk a friss lehelet is messze elkerül bennünket, így az első lépés, hogy megszabaduljunk ettől a káros szokástól. A cigifüst kellemetlen szaga mellett, a nikotinnak számos káros hatása is lehet, amely rossz szájszagot eredményez. 

Női kéz tart egy égő cigarettát.

Az ínyre, fogakra és nyelvre ragadó nikotin növeli az ínybetegségek kialakulásának kockázatát, valamint erősen szárítja a száj nyálkahártyáját, táptalajt adva így a kórokozóknak. 

4. Fontos az egészséges táplálkozás

Ahhoz, hogy az emésztésünk megfelelően működjön és megakadályozzuk a gyomor és emésztőrendszer talaján kialakuló halitosist, érdemes minél változatosabban és egészségesen táplálkoznunk

Ha éppen fogyókúrázunk és alacsony szénhidráttartalmú étrendet követünk, a szervezetünk főként zsírt éget. Ebben az esetben erős, aceton szerű lehet a lehetünk, mivel ketonok szabadulnak fel. Érdemes tehát több rostot fogyasztanunk, ami amellett, hogy az emésztésünket javítja, a kellemetlen szájszagot is megszüntetheti. 

Ne feledkezzünk meg a bűnös élvezetekről sem, az édességek és az alkohol rendszeres fogyasztása azon felül, hogy nincsen jó hatással az emésztésünkre és a fogainkra, bizonyosan csökkenti a nyálelválasztást is, így érdemes ezeket moderált mennyiségben fogyasztanunk.

Természetesen vannak olyan ételek, amelyek csak átmenetileg rontanak a lehetünk minőségén, például a hagymafélék, vagy az erős, fűszeres ételek. Fogyasszuk hát őket körültekintően.

5. Gyors megoldások

Ha a probléma rapid megoldást követel egy társasági esemény vagy munkahelyi tárgyalás alkalmával, akkor se essünk kétségbe!

Ha szeretnénk a friss érzést hosszabb időre is megőrizni, fontos, hogy rágógumiból is a cukormentes változatokat részesítsük előnyben, hogy elkerüljük a fogak romlását és ne teremtsünk a baktériumoknak komfortos közeget.

A szájöblögetőkkel viszont érdemes óvatosabban bánni. Egyes kutatások szerint ugyanis folyamatos szájnyálkahártya irritációt okoznak, ami hosszú távon problémás is lehet. (Ez különösen az alkoholos termékekre igaz.)

Éppen ezért mi az Illés Dental rendelőjében kizárólag gyógyszeres szájöblítőt ajánlunkk, kúraszerűen, akinek szükséges.

Használjunk bátran baktériumokat ölő, mentolos szájöblögetőket vagy alkalomadtán szájsprayt, ami gyors segítség lehet a kellemetlen lehelet ellen.

+1 Fogászati szűrővizsgálatok

A legfontosabb pedig, hogy rendszeresen járjunk el fogászati szűrésre, hogy orvosunk ellenőrizhesse ínyünk és fogaink állapotát és szükség esetén a makacs lepedékeket, fogkövet szakszerűen eltávolíthassa, megakadályozva ezzel a kialakuló gyulladásokat és a fog szuvasodását.

Ha a további kérdései merülnének fel a kellemetlen szájszaggal vagy egyéb, fogászati témával kapcsolatban, ne habozzon, írjon vagy hívjon bennünket bátran és jelentkezzen hozzánk szájhigiénés kezelésre, hogy megelőzhessünk a problémát.

KONZERVÁLÓ FOGÁSZAT ÉS FOGPÓTLÁSTAN SZAKORVOSA

Fogszakorvos vagyok, a Szegedi Tudományegyetem Fogorvostudományi Karán végeztem 2004-ben. Konzerváló fogászat és fogpótlástan szakvizsgámat 2007-ben szereztem. Fogászatokon és klinikákon szerzett tíz éves tapasztalatommal saját rendelőt nyitottam, ahol a precizitás és profizmus mellett törekszünk a fájdalommentes, oldott hangulatú kezelések megvalósítására.

Hasonlóan, más honlappal rendelkező cégekhez, mi is használunk sütiket a weboldalunkon. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás