Fogászat

Kevés megosztóbb fogászatban használatos eszköz van az amalgám tömésnél. Káros, mérgező vagy jól használva teljesen ártalmatlan? Mikor szükséges az amalgám tömés cseréje?

Az amalgám tömés régóta komoly vitákat szít a szakemberek körében: van, aki szerint káros és egészségre ártalmas, van aki pedig elfogadja ezt a fogászati megoldást is.

Jogosan merül fel a kérdés: valóban kell tőle tartanunk? Mérgező az amalgám tömés? Milyen tüneteket produkálhat a tömésben lévő higany, és hogyan vehetjük észre, ha baj van?

Többek között ezekre a kérdésekre keressük a választ, és abban is segítünk döntést hozni, hogy érdemes-e kicserélni a fogban lévő amalgám tömést.

Mi az az amalgám?

Az amalgám tömés története hosszú és rögös utat járt be. Az amalgám higany és ón ötvözetéből jött létre, és már az ókori kínai fogászatban is használták. A megfelelő összetételt az 1800-as évek végére kísérletezték ki.

Nehézfém tartalma azonban az anyag szakmai megítélését is csorbította: 2018-ban az EU tagországaiban, így hazánkban is tilos várandós nők és 15 év alatti gyerekek számára amalgám tömést betenni. Ugyanezen okból pedig 2030-ra az anyag használatát is betiltják.

Népszerűsége azonban vitathatatlan, ennek ellenére is, hiszen tartós, könnyen kezelhető tömésfajta, emellett meglehetősen gazdaságos a használata. Mindhiába azonban a fogászatilag pozitívnak is mondható tulajdonságok, ha maga az anyag hosszútávon és nem megfelelően használva káros az egészségre.

Mit tartalmaz az amalgám tömés?

Az amalgám tömés higanytartalma miatt vált célponttá. Összetétele ugyanis az alábbi:

• 50 százalék folyékony higany,
  • 50 százalék fémpor.

A fémpor tartalma:

• legfeljebb 65% ezüst,
  • legfeljebb 29% ón,
  • legfeljebb 6% réz,
  • legfeljebb 2% cink
  • legfeljebb 3% higany.
Fekete háttéren fehér fog, amelyben fekete amalgám tömés látható.

A felsorolt anyagok közül a legnagyobb gondot a higany okozza. Ez a nehézfém hosszú évek alatt oldódik ki a tömésből, és mivel nem tud kiürülni a szervezetből, így lerakódik, és később okozhat problémákat.

Mivel a fogtömést fokozatosan érik külső behatások (nyál, súrlódás, evés, szénsavas italok, stb.), ezért a tömésből higanygőz szabadulhat fel, amely a véráramba kerülhet, és elraktározódhat a szervezetben, később tüneteket, betegségeket okozva.

Veszélyes az amalgám tömés?

A higanytartalom miatt manapság már komoly fogászati szabályozások vonatkoznak az amalgám tömésre. A korábbi eljárásokkal ellentétben, ma már csak kapszulás, zárt kiszerelésben érhetőek el a tömések.

Ez a kapszula egy speciális pisztoly segítségével kerül a beteg fogába. Az ilyen jellegű tömések azért okozhatnak gondot, mert az amalgám idővel korrodálódhat a szájüregben, felülete elszíneződhet, így tisztítása nehézzé válhat. A lepedék így könnyebben rátapad az adott fogra, amely fogszuvasodáshoz vezethet.

Ha amalgám tömése van, és bármilyen szokatlan tünetet észlel, forduljon mielőbb fogorvoshoz! Bár ezek a tömések általában nem tartalmaznak problémás mennyiségű higanyt.

Természetesen vannak speciális esetek, hiszen a higany allergizálhat. Ilyenkor kialakulhat az ún. lichenoid reakció, mely fehér színű nyálkahártya elváltozás formájában figyelmeztet a problémára.

Az amalgám tömés káros hatásai

Higanytartalma miatt számos negatív hatást tulajdonítanak az amalgám töméseknek, melyek az alábbiak lehetnek:

• ingerlékenység,
  • bőrproblémák,
  • fáradékonyság,
  • ízületi fájdalmak,
  • nyálkahártya-gyulladás,
  • hajhullás,
  • gócbetegségek, gyulladások,
  • vesefunkció zavar, veseműködés elégtelenség,
  • gyomor- és bélpanaszok,
  • depresszió,
  • impotencia,
  • meddőség.

Ezeken túl panaszokat okozhat a szájban, melyek leggyakrabban az alábbiak:

• fémes íz,
  • gyulladás,
  • égő érzés,
  • fogínyvérzés,
  • fekélyek megjelenése,
  • fehéres elváltozás.
A higany és az amalgám tömés is okozhat allergiás panaszokat a szájban. Így a fenti tünetek észlelése esetén minden esetben az amalgám tömés, vagy higanyallergia kivizsgálása az első lépés.

A tünetek ismeretében azonban már könnyebb felállítani a diagnózist, tehát erről mindig számoljon be fogorvosának.

Persze a mai, modern fogászatban már nem kell tartani az amalgám káros hatásaitól, hiszen a legtöbb rendelőben már nem dolgoznak ezzel az anyaggal.

Az amalgám tömés cseréje

Látjuk tehát, hogy lehetnek olyan esetek, amikor érdemes kicseréltetni az amalgám tömést.

A fenti tüneteken túl a hosszú ideje a szájban lévő amalgám tömés is okot adhat a cserére. Az sajnos elmondható, hogy a magyarok foga rossz állapotban van. A felnőttek 30 százaléka küzd valamilyen fogágybetegséggel. Ezért érdemes mindig rendszeres szűrésre járni.

Amalgám töméssel tömött fog, körülötte fogorvosi eszközök.

Ha másodlagos fogszuvasodás lép fel

Az amalgám tömés időnként alászuvasodhat, és ez a jelenség nehezen észrevehető. Ezért előfordulhat, hogy az amalgám tömés cseréjekor gyökérkezelés is indokolt.

Érdemes mindezt megelőzni, különösen ha amalgám tömése van, rendszeres szűrővizsgálattal

Ugyanis a szuvasodás sokkal inkább azoknál a pácienseknél érhető tetten, akik nem szentelnek elegendő időt a szájhigiéniára és a megelőzésre.

A másodlagos szuvasodás tehát könnyen kikerülhető, ha rendszeresen meglátogatja a fogorvosát!

Esztétikai probléma a töméssel

A rágófogak fekete tömései kellemetlenül érinthetik a pácienst, hiszen az évek múlásával az amalgám elszínezi a tömést és sok esetben a fogat is. A fehér mosolynak azonban nem kell búcsút inteni, hiszen a rendszeres szűrővizsgálaton hamar kiszúrja a szakember az elszíneződés kezdetét.

Higanymérgezés merül fel

Mint korábban említettük, a higany mérgező anyag. Ha tehát a fent említett tüneteket észleli magán, mindenképpen keresse fel fogorvosát!

Mire figyelünk az amalgám tömés cseréjekor?

Az amalgám tömések sok esetben évekig, akár évtizedekig lehettek a fogban. Ezért van néhány fontos szempont, amit szem előtt kell tartani.

1. Az amalgámterheléshez hozzászokik a szervezet, így a tömések eltávolításakor “elvonási tünetek” jelentkezhetnek.
  2. A töméseket akár egyszerre is cseréltethetjük.
  3. A nehézfém eltávolításával nem szűnik meg a tömések okozta tünetegyüttes: a lerakódások 3-7 hónapig okozhatnak még tüneteket.
  4. Minden esetben adjon időt magának, míg teljesen mentesül a tömés okozta problémák alól!

Látható tehát, hogy egyes esetekben elengedhetetlen a tömések cseréje modern, fehér porcelán tömésekre. Mielőtt azonban döntést hoz, konzultáljon orvosával, méresse fel a helyzetet, hiszen a szakember tud megnyugtató, szakszerű választ adni.

Ha úgy érzi, gondja van régi töméseivel, és szívesen konzultálna erről egy megbízható fogorvossal, keresse bátran rendelőnket, ahol a tömések kiválasztásában és cseréjében is segítünk Önnek!