Blog Fogászat

A száj- és fogbetegségek kialakulása gyakori probléma. Leggyakrabban az elhanyagolt szájápolási rutin, vagy különféle betegségek vezethetnek oda, hogy kellemetlen tünetekkel kell szembenéznünk. A leggyakoribb betegségek és tünetek ismerete mellett érdemes tájékozódni a kezelési és megelőzési lehetőségekről is.

A problémák gyakori kialakulása nem véletlen: sokan még az alapvető szájápolási rutint is elhanyagolják.

A száj -és fogbetegségek, illetve típusaik megismerése az első lépés ahhoz, hogy tudjuk, mivel állunk szemben.

A második lépés, hogy tudjuk, milyen tüneteket kell felismernünk, ezt pedig az okok megismerése követi. Így már teljesebb képet kaphatunk a betegségek időben kezeléséhez.

Azt sem árt tudnunk, hogyan diagnosztizálják, illetve kezelik ezeket a problémákat, végül pedig, ami talána legfontosabb, hogyan előzhetjük meg ezeket.

A száj -és fogbetegségek típusai

Mivel a száj és a szájüreg folyamatos terhelésnek van kitéve, az itt megjelenő betegségek is gyakoriak. A legalaposabb és leggondosabb ember életében is előfordulhatnak ezek a betegségek.

Alapvetően a száj, a fogíny és a fogak betegségeit szoktuk megkülönböztetni.

A száj betegségei közé tartozhat például a herpesz, az afta vagy a szájpenész. A fogíny begyulladhat, vérezhet. A fogak esetében pedig beszélhetünk gyulladásokról, szuvasodásról, sorvadásról, vagy akár mechanikai sérülésekről is.

Mondhatnánk, hogy ahány száj, annyi betegség, de leggyakrabban a helytelen higiénia és rendszertelen szűrés okozzák a legnagyobb gondot.

Ismerkedjünk meg a leginkább előforduló betegségekkel!

Az 5 leggyakoribb szájüregi betegség

Beszédesek a WHO által közzétett számok:

• a felnőtt lakosság közel minden tagja rendelkezik valamilyen szájbetegséggel,
  • az iskolás gyerekek esetében ez 60-90%,
  • a 35 és 44 év közötti felnőttek 15-20 %-a súlyos ínybetegségben szenved,
  • a 65 és 74 év közötti emberek körülbelül 30 %-ának nem maradt természetes foga.

A számokat nézve elgondolkodhat: vajon Önt melyik fogbetegség érinti? A könnyebb beazonosíthatóság érdekében lássuk a leggyakoribb szájüregi megbetegedéseket!

1. Fogszuvasodás

A leggyakoribb fogászati panasszal állunk szemben. A szájban és a fogakon elszaporodó baktériumok okozzák a fogszuvasodást, amely a legtöbb ember életében előfordul.

A betegséget apró barna, sötét foltként vehetjük észre fogunk felületén, nagyobb kiterjedés esetén akár már nyelvvel is érezhetjük.

A fogszuvasodás, kezelés és szűrés hiányában, könnyen lyukas fogkoz vezethet, melynek kezeléséhez fogorvosi beavatkozás szükséges.

Szuvas fog2. Afta

Az afta egy olyan betegség, amely az emberek több mint 60%-át érinti élete során.

A szájban megjelenő, sárgás-fehéres, gyulladással körülvett seb állhat egyedül, de megjelenhet csoportosan is. Méretét tekintve pár milliméterről beszélünk.

Kialakulásának számos oka lehet az immunrendszer legyengülésétől kezdve a dtresszen át, egészen a vitaminhiányig.

Legtöbbször a száj belső felületén, az ínen vagy a nyelven jelenik meg.

A betegség legtöbbször magától gyógyul, de a fertőtlenítő szájvízhasználat sokat segít a kezelésében.

3. Fogínybetegségek

Kijelenthetjük, hogy a fogínygyulladás és a fogínysorvadás ma már népbetegségnek számít. Kialakulásuk fő oka a nem megfelelő szájhigiénia, és a fogászati szűrővizsgálatok elmaradása.

A fogászati problémát a fogíny vérzéséről, érzékenységéről ismerhetjük fel, továbbá gyakori jelenség a kellemetlen szájszag is.

Súlyosabb esetben fogínysorvadás is kialakulhat, ilyenkor a fog mozog és a rágás fájdalmassá válik.

A fogíny betegségei esetén érdemes mielőbb fogorvoshoz fordulni!

4. Szájnyálkahártya betegségei

A szájnyálkahártya gyulladását leggyakrabban vírusfertőzés okozza, de kiválthatja bakteriális, gombás fertőzés vagy a nem megfelelő szájápolás, vagy az immunrendszer legyengülése is.

Leggyakrabban úgy vehetjük észre, hogy a nyelvet figyeljük: ha szürkés elszíneződést tapasztalunk, az már lehet egy ok arra, hogy elmenjünk a fogorvosi rendelőbe.

Ha láz, nyirokcsomó-duzzanat vagy ízérzékelés-zavar is mutatkozik, semmiképp se késlekedjünk felkeresni az orvost.

5. Fogérzékenység

Az érzékeny fogak gondja sajnos sokakat érint. Ilyenkor bizonyos ingerek hatására fájdalmat, kellemetlen érzést tapasztalhatunk.

Általában a hideg vagy a meleg váltja ki az érzést, de édes vagy savas ételek és italok, illetve akár a hideg víz vagy levegő is fájdalmat okozhat ilyenkor.

Az okok között szerepelhet, ha a páciens túl erősen, túl kemény sörtéjű fogkefével mos fogat, illetve ha gyakran fogyaszt savas ételeket és italokat.

Tünetek, amelyek száj- és fogbetegségekre utalhatnak

Számos tünet jelezheti azt, hogy elmaradt a megfelelő szájápolás. Természetesen ezeket nem érdemes megvárni: a rendszeres fogászati szűrés során a legtöbb problémára idejében fény derül, még a kellemetlen tünetek megjelenése előtt.

A tapasztalat azonban az, hogy sokan akkor mennek el a fogászati rendelőbe, ha a fog vagy az íny már komolyabb elváltozásokat mutat. Ezért lássuk, mik a leggyakoribb tünetek!

• fekélyek, sebek vagy érzékeny részek a szájban, amelyek egy-két hét után sem gyógyulnak be,
  • vérző vagy duzzadt fogíny, különösen fogmosás vagy fogselyem használat után,
  • el nem múló rossz lehelet,
  • hirtelen érzékenység a hidegre vagy melegre, illetve az ilyen italokra,
  • fájdalom vagy fogfájás,
  • laza fogak,
  • rágás vagy harapás okozta fájdalom,
  • fogínyvérzés,
  • az arc duzzanata,
  • kattogó állkapocs,
  • repedezett vagy törött fogak,
  • gyakori szájszárazság.

Ezek azok a tünetek, amelyeket sosem szabad félvállról venni, hanem minél előbb fogorvos segítségét kell kérni.

Ezek a leggyakoribb okok, amelyek betegséghez vezethetnek

A szájüregben többféle baktérium, vírus és gomba is megtalálható. Vannak természetesen előforduló képződmények, amelyek a száj normálflórájához tartoznak, és vannak köztük olyanok is, melyek életterét mi hozzuk létre.

Ha olyan feltételeket teremtünk, ahol például a rossz baktériumok elszaporodhatnak, sokkal nagyobb eséllyel találkozhatunk a fent említett problémák egyikével.

Ha felhalmozódik a lepedék, és azt nem távolítjuk el rendszeresen, akkor az ínygyulladáshoz, fogászati gondokhoz vezethet.

Az íny és a fogak betegségéhez számos tényező hozzájárul a túlszaporodó baktériumokon, gombákon kívül is. Ezek lehetnek a

• dohányzás,
  • rossz fogápolási szokások,
  • cukros ételek és italok gyakori fogyasztása,
  • cukorbetegség,
  • olyan gyógyszerek használata, amelyek csökkentik a nyál mennyiségét a szájban,
  • genetika,
  • bizonyos fertőzések, például HIV vagy AIDS,
  • hormonális változások, különösen a nőknél, akár terhesség alatt,
  • savas reflux, vagy gyomorégés.

Néhány betegség is hajlamosíthat ezekre, de összességében elmondhatjuk, hogy az életmód komoly befolyásoló tényező.

A rendszeresen elvégzett fogászati szűrések alkalmával megbizonyosodhatunk afelől, hogy a páciens a megfelelő szájápolási rutint végzi-e, illetve a fogorvos ellenőrizheti, hogy a fog, az íny illetve a szájüreg egészséges-e.

Fogorvos női páciensét vizsgáljaA szájüregi betegségek diagnózisa

A legtöbb fogászati ​​és szájüregi probléma egy fogorvosi vizsgálat során megállapítható. A vizsgálat során fogorvosa alaposan megvizsgálja:

• a fogak állapotát,
  • a szájat,
  • a páciens torkát,
  • a nyelvet,
  • az arcot,
  • az állkapcsot,
  • a nyakat.

Mindez különféle műszerekkel és eljárásokkal történik. A fogorvos megkapargatja, megkopogtatja a fogakat, illetve a panorámaröntgen is gyakran a diagnózis felállításának része.

A terhességet minden esetben jelezni kell a fogorvos felé!

Ez a 3+1 leggyakrabban alkalmazott fogászati kezelés

Ha az orvos megállapította, milyen betegséggel állunk szemben, különböző kezeléseket végezhet, illetve javasolhat.

Ha semmilyen komolyabb gond nincs a szánkban, akkor is fontos félévente szűrésre illetve állapotfelmérésre járni.

Az alábbi megoldások fordulnak elő leginkább, amikor fogászati kezelésre kerül sor.

1. Tisztítás

Egy professzionális tisztítással megszabadulhatunk minden olyan lepedéktől, amelyet fogmosás és fogselyem használatával sem sikerült eltávolítani. Ebbe természetesen beletartozik a rutin fogkőleszedés is.

Miután az összes fogkövet eltávolította a fogakról, a szakember nagy teljesítményű fogtisztító berendezéssel tisztítja át a fogakat. Ezt követi a fogselyem és az öblítés, hogy kimossák a szennyeződéseket.

2. Fluoridos kezelések

A fogtisztítást követően a fogorvos fluoridos kezelést alkalmazhat a fogszuvasodás legyőzésére. A fluor a természetben előforduló ásványi anyag, amely megerősítheti a fogzománcot, és ellenállóbbá teheti a baktériumokkal és savakkal szemben.

3. Antibiotikumok

Amennyiben ínyfertőzés vagy gyulladás áll fenn, vagy ha tályogot diagnosztizálnak, a szakember antibiotikum szedését javasolhatja. Az antibiotikum lehet szájöblítő, gél, orális tabletta vagy kapszula is. Helyi antibiotikus gélt is lehet alkalmazni a fogakra vagy az ínyre, ezt általában sebészeti beavatkozások során használják.

+1. Az életmód megváltoztatása, helyes szájhigiénia

Egyszerűnek tűnhet, de sokszor ez a legjobb kezelés. A száj egészségének megőrzése napi kötelezettség. Egy dentálhigiénikus megtaníthatja Önnek, hogyan kell megfelelően ápolni fogait és ínyét. A fogmosáson és a fogselyem használatán kívül a napi rutin része lehet a szájvíz, a szájöblítés és esetleg más eszközök.

A megfelelő életmóddal a legtöbb fogbetegség megelőzhető.

Szájápolási termékekA megelőzés a legfontosabb: hogyan csináljuk?

A kulcs azonban legtöbbször a megelőzésben rejlik. Ehhez az alábbi tanácsokat mindenképp érdemes megfogadni:

• naponta legalább kétszeri, alapos fogmosás a megfelelő fogkefévelés fogkrémmel,
  • legalább naponta egyszer fogselyem használata,
  • fogászati szűrés félévente,
  • dohányzás kerülése,
  • rostban gazdag, alacsony zsírtartalmú, alacsony cukortartalmú étrend, amely sok gyümölcsöt és zöldséget tartalmaz,
  • a cukros ételek és italok kerülése.

Miben más a gyermekfogászat?

Végül fontos, hogy szót ejtsünk arról, mi a teendő gyermekek esetén. A fájdalmas tünetek ugyanis sokkal erőteljesebben érinthetik a legkisebbeket. A gyulladások időben kezelése, a fogínygyulladás, a lepedék, az elszíneződött fogak, vagy a szájban lévő más probléma az orvos gyakorlatiasságát, türelmét igényli gyerekek esetén.

A fogorvosi látogatás során a fennálló problémák kezelése mellett a helyes szájápolás is kiemelt szerepet kap.

A gyermekek nagyon érzékenyek a fogszuvasodásra, ezért az első vizit során ezzel biztosan foglalkozni fog az orvos.

Mit tehetünk mi?

Vigyük gyermekünket mielőbb fogorvoshz, hogy kialakuljon a bizalom! Ha a gyermek rendszeres időközönént szakemberhez jár, megtanulhatja a helyes dentálhigiéniát, észrevehetjük a különböző tüneteket, és a fogászat nem egy ijesztő hely lesz a számára.