Blog Fogak

Elviselhetetlenül fáj a foga? Cikkünkben bemutatjuk a leghatékonyabb fájdalomcsillapító módszereket és megismerkedünk a fogfájás leggyakoribb okaival, hogy mielőbb megszabadulhasson a kínzó fájdalomtól.

Mi okozhat fogfájást?

Hasogat, lüktet, szúr és még számtalan formát ölthet az egyik legkellemetlenebb fájdalom, a fogfájás.

De mi lehet az oka?

Pontos diagnózist csak a fogorvostól kaphatunk egy alapos vizsgálat után, a különböző képalkotó eljárások segítségével.

Azonban a fájdalom helyéből és jellegzetességeiből, mi magunk is érezhetjük, hogy mi lehet a probléma.

Fogszuvasodás, fogbélgyulladás

A fogfájás egyik leggyakoribb okai között szerepelnek a fogbélgyulladás és a fogszuvasodás.

Ha lüktetve fáj vagy élesen nyilalló fájdalmat érez, amely éjszakára még jobban felerősödik nagy valószínűséggel ön is ezzel küzd. Ilyenkor a fogak fokozottan érzékenyek lehetnek a meleg vagy a hideg ételekre és italokra is.

A fogzománc sérülése miatt, a szuvas fogak ugyanis érzékenyek lehetnek. A fájdalmat pedig ebben az esetben a fogszuvasodás következtében kialakult fogbélgyulladás okozza.

Kihúzott, szuvas fog, fogászati környezetben.

(a kép forrása: https://texasholisticdentist.com/)

De mit tehetünk?

Sajnos a fogaink a bőrünkkel ellentétben nem tud regenerálódni, így ha a fog érzékeny és fáj vagy olyan sérülést talál rajta, amely látható, mindenképpen forduljon fogorvoshoz azonnal!

Kérjen tőlünk bátran időpontot fogtömésre, hogy mielőbb kezelhessük a szuvas fogat! Így elkerülheti a későbbi, komolyabb szövődmények kialakulását.

Ha már nagyobb baj, mint egy kezdeti szuvasodás:

A fájdalom és a panaszok még tovább fokozódhatnak, ha nem fordul fogorvoshoz!

A szuvasság ugyanis áthalad a fogzománcon és a mélyebb rétegeiben a fognak már gyorsabban terjed. Hogy ne veszítse el a fogát, ebben az esetben már gyökérkezelésre lehet szüksége.

Ne aggódjon!

A tévhitekkel ellentétben rendelőnkben fájdalommentesen, modern eszközökkel végezzük a gyökérkezelést, így mellékhatásoktól mentesen menthetjük meg a beteg fogakat.

Fogágybetegség és ínygyulladás

A lüktető fogfájás gyakran ínygyulladásra vagy fogágybetegségekre utalhat. A legfontosabb, hogy vegyük komolyan már az első tünetek megjelenését is!

Melyek ezek?

Ha megduzzadt a fogíny vagy vérzést tapasztalunk, mielőbb látogassunk el egy fogorvoshoz, ugyanis, ha elhanyagoljuk a tüneteket, az az íny visszahúzódásával, tasakképződéssel és akár a csont pusztulásával, így pedig a fogak elvesztésével is járhat.

A fogvesztés pedig sajnos egy valós veszély.

Egy hazai felmérés szerint Magyarországon, a 2000-es évek adatai szerint, a felnőtt lakosság 35-44 éves korosztályában a fogvesztés előfordulási gyakorisága 1,9%, míg a 65-74 évesek körében a fogatlanság mértéke 14, 8 %.

A legfontosabb azonban itt is megelőzés!

Rendszeres fogászati szűrővizsgálatokkal és a fogkő szakszerű eltávolításával megakadályozhatjuk a betegség kialakulását.

Mi okozhat még fogfájást?

Egy rosszul elhelyezett korona vagy egy letört fog is okozhat erős fájdalmakat, ilyenkor a leggyakrabban éles fájdalmat érzünk.

Meglepő módon az éjszakai fogcsikorgatás is állhat a fájdalom hátterében, szintén éles, hasító fájdalommal kísérve.

Ha a fenti okok egyike sem vitte közelebb a válaszhoz, az alábbi okok is gyakran vezethetnek kellemetlen fájdalomhoz:

• Sérült fogtömések
  • Bölcsességfogak növekedése vagy a bölcsességfogak okozta problémák, gyulladás
  • Idegi eredetű fájdalmak (neuralgiák)
  • A foggyökér körüli szövetek gyulladása
  • Tályog

Hogyan csillapítható a fogfájás otthon?

Fontos, hogy amint lehetőségünk adódik, keressünk fel egy fogorvost!

De mit tehetünk, ha az éjszaka közepén vagy esetleg hétvégén kell megbirkózni a szörnyű fájdalommal?

A leghatékonyabb segítség:

A jeges borogatás

Az egyik leggyorsabb otthoni fájdalomcsillapító otthoni módszer a jeges borogatás.

Hogyan csináljuk?

Tegyünk néhány jégkockát vagy egy jégakut egy nejlonzacskóba, majd keressünk egy vékony törölközőt, kendőt vagy egy konyharuhát és tegyük a fájó fogra.

(a kép forrása: https://vitalrecord.tamhsc.edu/)

Ha nincsen kéznél jégkocka, egy zacskó mirelit zöldség is megteszi, a fő, hogy nagyjából 5 percig tartsuk a fájdalom helyén.

Ha érezhetően nem javul a helyzet, ismételjük meg a műveletet 10 percenként.

Gyógynövények és teák a kínzó fájdalom ellen

A fekete tea csersav tartalmának köszönhetően gyulladáscsökkentő hatása lehet. Így a meleg fekete tea filterével enyhíthetjük a kellemetlen érzést. Ehhez egy rövid ideig helyezzük a fájó fogra.

A borogatást akár langyos kamilla- vagy zsálya teába mártott vatta darabbal is megtehetjük.

Mire jók ezek a gyógynövények?

A száj és fogíny, valamint a torok nyálkahártyájának gyulladásai esetében is enyhülést adhatnak.

De jó választás lehet még a menta is, hasonlóképpen használva, ugyanis gyulladáscsökkentő és érzéstelenítő hatással bír.

Az óvatos és kíméletes fogmosás is segíthet

Ha a probléma gyökere a a visszahúzódó fogíny és ennek köszönhetően fogaink érzékenyek, segíthet, ha finoman, óvatosan megmossuk a fogainkat.

Vigyázzunk arra, hogy a fogkefe sörtéi ne legyenek nagyon durvák és ügyeljünk a helyes fogmosási technikára is.

Mit tehetünk, ha továbbra is kínzó a fájdalom?

Ha nem ereszt a fájdalom, számos olyan vény nélkül kapható fájdalomcsillapító gyógyszer létezik, amelyek átmenetileg enyhülést hozhatnak.

Melyiket használjuk?

Ha nem tudunk fogorvoshoz menni, akkor ebben az esetben mindenképpen menjünk el egy ügyeletes gyógyszertárba. Ahol a gyógyszerész segíthet nekünk a megfelelő fájdalomcsillapító kiválasztásában.

Biztosan jó ötlet a fájdalom otthoni csillapítása? Mikor forduljunk orvoshoz a fogfájással?

A legfontosabb, amit jó ha tudunk:

Ha a fogfájás okát nem szüntetjük meg, a fájdalom vissza fog térni!

Ezért nagyon fontos, hogy mielőbb orvoshoz forduljunk, legfőképp abban az esetben, ha a fájdalom már elviselhetetlenül erős. De akkor is azonnal keressünk fel egy szakembert, ha fülfájás vagy láz is jelentkezik a fog fájdalma mellett.

Sajnos az otthoni módszerekkel csak ideig-óráig tudjuk késleltetni a orvos látogatását, így fontos, hogy amint lehet, rá kell szánnunk magunkat, hogy szakemberhez forduljunk.

Kérjen hozzánk bátran időpontot még ma, ha fájdalom gyötri, hogy mielőbb szakszerűen megszüntethessük azt és a mögötte húzódó problémát!

Az időben kezelt fogfájással ugyanis hatékonyan elkerülhetjük a további kellemetlen szövődmények kialakulását.

Ha megérkezik a rendelőbe, a pontos diagnózis felállításához pedig sok segítséget adhat az önt kezelő orvosnak, ha minél több információt oszt meg részletesen a fájdalmának helyéről, időtartamáról, erősségéről és típusáról.

Mit tegyünk, ha gyermekünk foga fáj?

Legyen az akár csak egy szuvas tejfog, a legfontosabb ebben az esetben is, hogy mielőbb forduljunk fogorvoshoz!

Fogfájás miatt arcát fogó gyerek.

(a kép forrása: https://www.foakleysaaaa.com/)

A gyermekek tejfogainak szuvasodása ugyanis sokkal gyorsabban terjedhet a fogak összetétele miatt. A zománcréteg még jelentősen véknyabb és a fogbél is nagyobb kiterjedésű lehet, így a fájdalom is hamarabb jelentkezhet.

A korai beavatkozás pedig nagyon fontos, mivel a gyermekkori tejfogvesztés a későbbi maradó fogakat is érinti.

Hogyan előzzük meg a fogfájást?

Sajnos nem lehet elégszer hangsúlyozni a rendszeres fogászati szűrővizsgálat fontosságát.

Ha egyéb okok nem indokolják, érdemes évente legalább egyszer ellátogatni egy szűrővizsgálatra és ez alól a gyermekek sem jelentenek kivételt. Vigyük el őket is rendszeres időközönként gyermekfogászatra.

Mosolygó páciens fogászati kezelés közben.

(a kép forrása: https://forestbrookdental.com/)

Miért fontos ez?

A fogászati prevencióval elkerülhetünk egy esetleges gyökérkezelést, fogpótlást vagy magát a fogvesztést és más kellemetlen, hosszú és fájdalmas kezeléseket.

A fogorvos ugyanis időben felfedezhet egy esetleges fogínygyulladást vagy egy fogszuvasodást. Valamint a rendszeres szájüregi rákszűréseknek köszönhetően, amely a rutin vizsgálat része, a komolyabb elváltozások is időben felismerhetőek.

Ilyenkor hasznos tanácsokat is kapunk fogaink megfelelő ápolásáról és a szájhigiéniáról a szakemberektől, ami szintén nagyban hozzájárul, hogy fogaink minél tovább egészségesek és fájdalommentesek maradhassanak.