Fogak

A fogkő nem csupán esztétikai probléma, súlyos fogágybetegségek kialakulásában is szerepe lehet. Ezért fontos a fogkőeltávolítás. Házi módszerekkel szinte lehetetlen megszüntetni, azonban fogorvos segítségével gyorsan és fájdalommentesen elbúcsúzhatunk tőle.

Hogy mi is az az ultrahangos fogkőeltávolítás, hogy zajlik a kezelés és mire érdemes odafigyelnünk a beavatkozás után? Cikkünkben összefoglaltuk a legfontosabb kérdéseket és tudnivalókat.

Amit a fogkőről tudni érdemes

Magyarországon a különböző fogágy-betegségek és a fogszuvasodás komoly közegészségügyi problémát jelent.

Ugyanis a rendszeres fogorvosi vizsgálatokat és kezeléseket igénybe vevők száma sajnos még mindig alacsony, nem beszélve az általánosan rossz szájhigiéniáról és a nem megfelelő szájápolási szokásokról.

Szinte alig találkozhatunk olyan emberrel, akinek 25 éves kora felett ne lenne valamilyen fogászati betegsége.
Több kutatás is bizonyította már, hogy a fogínysorvadás és a gyulladásos elváltozások, valamint a fogágybetegségek kialakulásáért és az állapot romlásáért legfőképp a fogak felszínén lerakódott lepedék és a fogkő a felelősek. Erről olvashatunk például a HVG vonatkozó cikkében.

Rajzolt ábrán a fogakon megtapadó fogkő.

Mi is az a fogkő?

A fogkő tulajdonképpen minden felnőtt ember szájában megtalálható.

Az étkezések alkalmával a fog felszínén egy színtelen, szinte szabad szemmel alig látható vékony réteg képződik, amely nagyrészt ételmaradékokból áll. Ez a plakk kíváló táptalaja a baktériumoknak és az idő előrehaladtával a nyálban található foszfát és kálcium hatására folyamatosan megkeményedik mígnem aztán elmeszesedik. Ezt a meszes plakkot nevezzük fogkőnek.

A fogkő kialakulásában, nagy szerepe van az örökletes tényezőknek, a hajlamnak és természetesen az életmódnak is.

A fogakon lévő lepedékkel szemben ezt már nem tudjuk eltávolítani a fogmosás során és sajnos hajlamos a növekedésre is. Kezdetben viszonylag puha és világosabb színű, később sötétebb sárgás és barnás árnyalatot vesz fel és egyre keményebbé válik.

Hol és hogyan képződik a fogkő?

Az íny felett és alatt is kialakulhat a fogkő, a nyálmirigyek kiveztő nyílásaihoz közel eső fogfelszíneken. Többnyire az alábbi fogak érintettek a problémában a külső, valamint a belső, nyelv felőli oldalaikon:

• felső-oldalsó fogak
  • kis- és nagyőrlők
  • alsó-elülső frontfogak: metszők és szemfogak

Honnan tudhatjuk, hogy fogkőeltávolításra van szükség?

Fontos, hogy végigondoljuk, hogy mikor jártunk utoljára a fogorvosunknál fogkőeltávolításon. Ha ez több, mint hat hónappal ezelőtt történt, nagy valószínűséggel aktuális az újabb látogatás.

Az alábbi gyors ellenőrzési technikákkal mi magunk is biztonsággal megállapíthatjuk, ha a probléma jelenleg fennáll.

• Ha Ön rendszeresen dohányzik és tejtermékeket is gyakran fogyaszt, viszont a napi fogmosás mennyisége nem haladja meg az 1-2 alkalmat, akkor az átlagos hat hónaponként végzett fogkőeltávolítás is kevésnek bizonyulhat.
  • A nyelvét is könnyedén használhatja az aktuális állapotfelmérésre. Ha végighúzza azt kívül és belül, a foga és az ínye találkozásánál, és érdesebb, barázdált felületet érez, akkor Önnek fogköve van és esedékes egy eltávolító kezelést igénybe venni.

Mit tehet, ha szeretne megszabadulni a fogkőtől?

Ha fogkövet talált a fentebbi módszer segítségével, vagy az életmódja okán nagyobb a kockázati tényező, javasoljuk, hogy keresse fel fogászati rendelőnket és dentálhigiénés kollégánk egy rövid kezelés segítségével eltávolítja azt, hogy fogai és ínye további hosszú évekig egészségesek maradjanak.

Igényes tiszta fogászati rendelő, lila fogászati székkel, új gépekkel és berendezéssel.

Az ultrahangos fogkőeltávolítás menete

Soproni fogászati rendelőnkben, az ultrahangos fogkőeltávolítás alkalmával, gyorsan és fájdalommentesen tisztítjuk meg fogait a fogkőtől. A kezelés során egy vékony, kis csúcsban végződő speciális műszerrel tisztítjuk meg a fogfelszínt, miközben a fogpótlások és a fogak sem sérülnek.

A kezelés az alábbi lépésekben zajlik:

• Először egy ultrahangos depurátorral eltávolítjuk az íny alatti és feletti fogkövet is, vízhűtés mellet. A műszer hegye tulajdonképpen lerezegteti a fogkövet a fogakról.
  • A nehezebben hozzáférhető, szűk fogközekben pedig kézi készülékkel végezzük el a tisztítást.
  • Ezt követően egy intraorális homokfúvó berendezéssel eltávolítjuk a fogakról a további elszíneződéseket.
  • Majd egy kisméretű kefével és polírpasztával lepolírozzuk a fogakat és átmaszírozzuk az ínyt.
  • Végezetül pedig polírcsikkal a fogközöket is polírozzuk.

Meddig tart a beavatkozás?

Természetes, hogy mindnyájan szeretnénk minél kevesebb időt tölteni a fogászati kezelőszékben, de fontos, hogy alapos munkát végezzen a szakember a fogkőeltávolítás alkalmával. Hogy pontosan mennyi időt vesz igénybe a kezelés nagyban függ a fogkő mértékétől és elhelyezkedésétől valamint attól, hogy mennyire kiterjed a probléma.

Általánosságban elmondható, hogy 30-60 perc alatt elvégezhető a fogkőeltávolítás, a nehezen elérhető helyeken is, valamint az ezt követő polírozás is természetesen belefér a maximum 1 órába.

A fogkőeltávolító kezelés teljesen fájdalommentes?

A fogkőeltávolítás minimális érzékenységgel jár, maga a kezelés fájdalommentes. Mivel mindenkinek más és más a fájdalomküszöbe, így kérésre természetesen érzéstelenítő zselével készítjük elő az ínyeket vagy, ha szükséges helyi érzéstelenítést alkalmazunk.

A kezelés után tapasztalható íny- vagy fogérzékenység?

Sokan félnek attól, hogy a kezelés után fájdalmasak és szenzitívek lesznek a fogak és az íny. Előfordulhat, hogy pár napig, a fogkőeltávolítást követően, érzékenyebbek lehetnek a hidegre, de ez csak egy átmeneti állapot, amely 1-2 napot követően megszűnik és a korábbi gyulladások is szépen elmúlnak.

Milyen gyakran érdemes ismételni a kezelést?

Ahogyan korábban már említettük, a fogkő képződésének üteme mindenkinél egyedi és nagyban függ a táplálkozási és más élvezeti cikkek fogyasztásától vagy a genetikai hajlamtól. Így vannak olyan esetek amikor félévente, másoknál pedig akár néhány havonta érdemes eltávolítani a fogköveket.

A szakemberek javaslata alapján, legalább évente egyszer ajánlatos ellátogatnunk a fogorvosunkhoz egy alapos és szakszerű fogkőeltávolításra.

Milyen betegségeket előzhetünk meg a fogkőeltávoltással?

Az íny és a fogsor egészségének megőrzésével számos kellemetlen és fájdalmas betegséget megelőzhetünk, így valóban érdemes időt szentelünk a fogkövek eltávolítására.

• A fogkövek rendszeres eltávolításával és természetesen a megfelelő szájhigiéniás ápolással nagyban csökkenthető a fogszuvasodás kialakulása
  • Megelőzhetjük az ínybetegségeket, sőt a már kialakult kórképek is megállíthatóak és visszafordíthatóak
  • Fontos kellő figyelmet szenteljük a fogkövek eltávolításának, ugyanis az elhúzódó ínygyulladás a csontszöveteket is károsíthatja.
  • A kezeletlen fogkövek pedig könnyen vezethetnek ínysorvadáshoz, amely a fogak elvesztésében is nagy szerepet játszhat
  • Sajnos a gyulladásos folyamatok nem állnak meg a szájban, a szervezetben tovább haladva, akár komolyabb szívbetegségek kialakulásában is szerepet játszhatnak

De pánikra semmi ok, mivel az ultrahangos kezelés végén teljesen sima fogfelszíneket kapunk, melyen a baktériumok már csak nagyon nehezen képesek megtapadni. Így megállíthajuk és meggátolhatjuk a további kórképek kialakulását.

Milyen ételeket és italokat fogyaszthatunk a kezelést követően?

A fogkő eltávolítása után javasoljuk, hogy lehetőség szerint, az első három órában kerülje a színező hatású ételeket és italokat, mint például a málna, a cékla vagy a legtöbb bogyós gyümölcs, valamint a kávé és a tea fogyasztástól is tartózkodjon.

Mivel a fogaink felszíne még puhább a kezelést követően, így mesterséges vagy természetes színezőanyagokat tartalmazó ételek és italok sárgulást eredményeznek.

A kezelést követő három órában azonban nem csupán a fentebbieket érdemes betartani, érdemes minden más szilárd tápláléktól tartózkodni. Azonban ezt követően nyugodatan ehet és ihat, akár tejtermékeket is.

Fontos, hogy a fogkőeltávolítást követően kellő mennyiségű folyadékot fogyasszunk, azonban ez legyen szénsavmentes víz, mivel a színezett és szénsavval dúsított folyadékok nyomot hagyhatnak a fogak felszínén.

Fehérebbek lesznek a fogaink?

Ugyan az ultrahangos eljárás nem számít fehérítő kezelésnek, de elmondható, hogy összességében a fogak fehérebbek lesznek, mivel a felületi elszíneződések is eltávolításra kerülnek a fogkövek mellett.

Az ultrahangos kezelést követően a fogak polírozásával ugyanis a cigarettázás, a színes ételek és italok nyomai is hatékonyan megszüntethetőek, így fogai még egészségesebbek és ragyogóak lesznek.

+ 1 tipp a fehér fogak megőrzése érdekében

Bár néhányan a fogkőeltávolító kezelés után extra puha fogkefét ajánlanak, ez nem indokolt. Sőt, mondhatni káros, hiszen az ilyen típusú sörtékkel lehetetlen megfelelően eltávolítani a lepedéket.

Extra puha fogkefe használatát, Extra puha fogkefe használatát kizárólag szájsebészeti műtét után javaslom, az íny tisztítására. Erre is körülbelül 1 hétig van szükség.

Érdemes bevezetni a rendszeres fogselyem használatot is, mivel a fogkőeltávolítás után a fogközök kiszélesednek és így könnyebben lerakódhatnak itt az ételmaradékok, ami segíti a fogkő visszatérését.

Fogselymezzünk naponta legalább egyszer!

Nő nyitott szájjal, fogselyemmel tisztítja a fogközeit.
(kép forrása: hazipatika.com)

Milyen akadályai vannak az ultrahangos fogkőeltávolításnak? Kinek nem ajánljuk?

Ha Ön szívritmus-szabályzót visel, mindenképpen jelezze a kezelést végző orvosnak, ugyanis ebben az esetben nem ajánlják a szakemberek az ultrahangos kezelést.

Hogyan előzhetjük meg a fogkő kialakulását?

Több vizsgálat is rámutatott, hogy a napi otthoni szájápolással a lepedékek 70-90%-a eltávolítható, így hatékonyan tehetünk a fogkő kialakulása ellen. Használjunk rendszeresen fogköztisztító kefét, fogselymet és ügyeljünk a megfelelő fogmosásra.

Két fából készült fogkefe egy üveg fogkefetartóban.

Fogászati szűrővizsgálatok

Sajnos a lepedékek nem távolíthatóak el teljesen, így nagyon fontos, hogy ne feledkezzünk meg a professzionális fogászati kezelésekről sem.

Tehát a legfontosabb, hogy rendszeresen járjunk el fogászati szűrésre, hogy orvosunk ellenőrizhesse ínyünk és fogaink állapotát, hogy szükség esetén a makacs lepedékeket, valamint a fogkövet szakszerűen eltávolíthassa.

Ha a további kérdései merülnének fel a fogkő okozta betegségekkel, az ultrahangos eltávolítással vagy egyéb, fogászati témával kapcsolatban, ne habozzon, írjon vagy hívjon bennünket bátran és jelentkezzen hozzánk szájhigiénés kezelésre soproni rendelőnkbe, hogy megelőzhessünk a problémát.