Blog Fogak

Azt szerencsére már sokan tudják, hogy a megfelelő szájápolás kiemelten fontos a fogak egészsége szempontjából. De azt már kevesebben, hogy a táplálkozás is jelentős hatással van a jó szájhigiéniára. Cikkünkben megismerkedünk a fogak számára legfontosabb vitaminok és ásványi anyagok hatásaival.

Figyeljünk oda fogaink egészségére: a vitaminok és ásványi anyagok szerepe

A finom ízek élvezetén túl, a mindennapi táplálkozásunk fő mozgatórugójának a szervezetünk számára szükséges és nélkülözhetetlen vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek, fehérjék és sók megfelelő arányú és mennyiségű bevitelének kellene lennie. Ezek az építőkövek ugyanis megvédik és táplálják a szervezetünket, beleértve a fogainkat is.

Számos olyan vitamin van, melyek rendszeres fogyasztása az egészséges és szép fogak számára nélkülözhetetlen.

Vitaminokkal az erős fogakért

A vitaminok olyan szerves vegyületek, amelyek kis mennyiségben, de elengedhetetlenek az emberi szervezet működése számára. A vitaminokat megfelelő mennyiségben a szervezet nem mindig képes előállítani, így tápanyag formájában kénytelen hozzájutni.

Egy átgondolt, vegyes étrend többnyire fedezi a vitamin szükségletünket, de figyeljünk oda arra, hogy az alapanyagok az elkészítés során, a hő hatására, akár a vitaminok 10-50%-át is elveszíthetik. Ezért fontos, hogy minél több friss ételt vegyünk magunkhoz.

De lássuk melyek azok a vitaminok, amelyek segítenek megőrizni fogaink egészségét.

K vitamin

A K-vitamin nélkülözhetetlen a véralvadás szempontjából, így fontos a fogínyvérzés megszüntetése esetén és a prevencióban is. Hiánya vérzést okozhat a szájüreg területén, és egyes kutatások szerint a csontok felépítésben is fontos szerepet játszik.

A következő élelmiszerekben bőségesen találhatunk K-vitamint: brokkoli, spenót, különböző gyógynövények, káposzta, növényi olajak, aszalt szilva.

Jó hír, hogy a folyadék formában sem veszik el a K-vitamin tartalma ezeknek az élelmiszereknek, így szomjoltáskor is támogathatjuk a fogaink egészségét.

A vitamin

Az A-vitamin fontos a fogzománc, az íny és a nyálkahártya épségének, egészségének fenntartása miatt. Hiánya esetén károsodhat a zománc a fogak fejlődésének idején és a nyálkahártya is szárazzá válhat, így pedig hajlamossabbá a fertőzésekre.

A A-vitamin megtalálható magas mennyiségben például a májban, a vajban, a halolajban, a tojássárgájában, a zöld leveles zöldségekben és a sárga színű zöldségekben is. Érdemes tehát az egészségünk érdekében ezeket az ételeket rendszeresen fogyasztani.

Tálakban uborka, paprika, répa és más zöldségek.

D vitamin

A fogvédelem szempontjából a D-vitamin jelentősége a fogápolás területén kiemelkedő.

Nem csupán a kalcium felszívódásában és beépülésében játszik nagy szerepet, a D-vitamin segíti a fogzománc védelmét. Ha a zománc fejlődési idejében a szervezet nem jut elég D-vitaminhoz, akkor fehér foltok jelennek meg a metsző- és szemfogakon, valamint a nagyőrlőkön.

A D-vitamin pótlása természetes úton – akkora mennyiségben, amennyire a szervezetünknek szüksége van – nehézkes lehet, így érdemes egy jó minőségű étrend kiegészítőt választani napi fogyasztásra, főképp a téli hónapokban. Sétáljunk és tartózkodjunk minél többet a napon, mivel ez elengedhetetlen a megfelelő D-vitamin szint fenntartásához.

De a körültekintő táplálkozás is sokat segíthet a megfelelő D-vitamin bevitelben.

A vajban, a tojássárgájában, a kaviárban, a tofuban vagy például a gombában és a csukamájolajban is bőségesen előfordul ez a vitamin.

B6 vitamin

A kiegyensúlyozott anyagcsere és az egészséges, jó sejtműködés szempontjából a B6-vitamin szerepe elengedhetetlen. Hiánya esetén szájüregi gyulladások jelenhetnek meg, és nyelv is rücskössé válhat. A kialakuló gyulladás az ínyt is megtámadhatja, így a fogakra is káros lehet.

A B6-vitamint a különböző halak húsának, a máj, az élesztő, a borsó, a bab, a rizs és a lencse rendszeres fogyasztásával pótolhatjuk hatékonyan.

C vitamin

Ínygyulladás esetén enyhítheti a tüneteket, sőt a megelőzésben is nagy szerepe van a C-vitaminnak. Az ínyek egészséges állapota pedig kiemelten fontos a fogaink tartós egészsége szempontjából is.

Elegendő C-vitamin hiányában az ínyvérzés mindennapossá válhat, így érdemes a vitamint minden nap pótolni, mivel a szervezetünk nem képes azt tartósan raktározni.

Egy fél narancs, egyik felére egy marék C-vitamin szórva.

A C-vitaminban gazdag ételek és italok jó szolgálatot tehetnek, ilyenek: a paradicsom, a csipkebogyó, savanyú káposzta, a citrusfélék, a petrezselyem, a kivi vagy ribizli.

Fogzománc erősítő ásványi anyagok

A fogzománc a testünk legtöbb ásványi anyagokat tartalmazó és egyik legkeményebb anyaga. Szerepe a fog belső szerkezetének, a fogidegeknek és a dentinnek a védelme, azonban bizonyos körülmények között sérülékennyé válhat.

A fog egészsége számára elengedhetetlen a cink, a vas, a magnézium, a kalcium és a fluor megfelelő mennyiségű jelenléte a szervezetben. Hiányuk a vitaminhiányhoz hasonlóan komoly következményekkel járhat. Emiatt szükséges, hogy gondoskodjuk a rendszeres bevitelükről és pótlásukról.

Nézzük alább, hogy milyen folyamatokban vesznek részt, miben lesznek segítségünkre fogászati szempontból ezek az ásványi anyagok.

Kalcium

A csontok és a fog felépítésében nélkülözhetetlen szerepe van a kalciumnak.

A zománc közel 90%-át a kalcium adja, így ha hiányt szenved belőle a szervezetünk a fogzománc is meggyengül és rövid időn belül fogszuvasodással küzdhetünk.

A napi ajánlott kalcium mennyiség egy felnőtt számára 800-1000 milligramm. A legkönnyebben pedig olyan élelmiszerekből tudjuk pótolni, mint a tej és a tejtermékek, az olajos magvak, a gabona-, és citrusfélék vagy a káposzta.

Magnézium

A magnézium szerepe a kalcium beépülése kapcsán jelentős, valamint, hogy ez a beépült kalcium meg is maradjon a fogakban. Fogyasszunk fügét, olajos magvakat, kukoricát, mert ezek segítenek a megfelelő magnéziumszint fenntartásában.

Egy kanálban és mellé szórva mandula, mogyoró és dió.

Foszfor

A foszfor hiánya következtében sajnos a fogaink szuvasodni kezdenek és meggyengülhetnek, ugyanis ez az ásványi anyag a fog szerkezetének megfelelő felépítésében tölt be fontos szerepet.

Az élelmiszerek között a tojás, a halak, a szárnyas húsok és a különböző magvak tartalmaznak nagyobb mennyiségű foszfort.

Fluor

A fluor fontos fog tápanyag, ugyanis beépül a fogakba és segít megakadályozni a fogszuvasodást és az ezt okozó baktériumok elszaporodását. Hiánya sajnos lyukas fogakhoz vezethet.

A fluort pótolhatjuk halak, zöld és fekete tea fogyasztásával, de az ásványvizekből vagy az ivóvizekből is hozzájuthatunk.

Vas

A vas ugyan nem vesz részt a fogak felépítésében, de az íny egészségéhez elengedehetetlen. Nagy szükség van rá a vérképzésben, hiányában vérszegénység és ínyvérzés is kialakulhat. 

Nagyobb mennyiségben a tojássárgájában, a májban vagy a zabpehelyben találhatjuk meg.

Cink

Nem csak a fogmosás, de a cink is sokat tehet azért, hogy a baktériumok ne tudjanak elszaporodni a szájüregben, valamint a plakkok lerakódását is megakadályozza. 

Pótoljuk rendszeres búzacsíra, tengeri halak és hüvelyesek, valamint bárányhús fogyasztással.

Milyen ételek károsítják a fogzománcot?

Sokat beszéltünk eddig arról, hogy milyen vitaminok, ásványi anyagok és ételek segítenek megőrizni és fenntartani a fogak egészségét, de arról sem szabad megfeledkezni, hogy melyek azok az ételek, amiket érdemes elkerülni, mert valamilyen módon károsak lehetnek a fogzománcra.

Egy társaság vörösborral koccint.

Érdemes visszafogni a vörösbor, a savas gyümölcslevek és üdítők, az ecetes öntetek és savanyúságok fogyasztását, mivel ezek veszélyeztetik a zománc egészségét.

A savasabb gyümölcsöket érdemes lehet sajttal együtt fogyasztani, így mérsékelhetjük a káros hatásokat, lé formájában pedig hígítsuk fel őket vízzel és kerüljük az apró kortyokban történő fogyasztásukat.

Erősítsük a fogakat! Milyen kezelés ajánlott?

Ahhoz, hogy a fogaink megőrizzék egészségüket, a fogzománc se vékonyodjon el, igyekezzünk kerülni a káros ételeket és italokat, és fordítsunk kellő figyelmet a megfelelő szájhigiéniára, az alapos és jó technikával végzett fogmosásra és a rendszeres fogászati szűrővizsgálatokra is.

Pótoljuk a fogak egészséges felépítéséhez és védelméhez szükséges mennyiségű vitaminokat és ásványi anyagokat, akár étkezéssel, akár jól megválasztott étrend-kiegészítőkkel. Ha nem pedig nem vagyunk biztosak a döntésben, kérjük bátran fogorvos segítségét a témában!

Ha fogain a betegség jeleit fedezi fel, érzékenyek vagy elszíneződtek, minél előbb keressen fel egy fogorvos szakembert, hiszen az időben elkezdett kezeléssel sokat tehet a komolyabb problémák kialakulása ellen!

KONZERVÁLÓ FOGÁSZAT ÉS FOGPÓTLÁSTAN SZAKORVOSA Fogszakorvos vagyok, a Szegedi Tudományegyetem Fogorvostudományi Karán végeztem 2004-ben. Konzerváló fogászat és fogpótlástan szakvizsgámat 2007-ben szereztem. Fogászatokon és klinikákon szerzett tíz éves tapasztalatommal saját rendelőt nyitottam, ahol a precizitás és profizmus mellett törekszünk a fájdalommentes, oldott hangulatú kezelések megvalósítására. Időpontot foglalok

Hasonlóan, más honlappal rendelkező cégekhez, mi is használunk sütiket a weboldalunkon. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás