Blog Fogak

A gyökérkezelés rettegett kifejezés a fogászati kezelések alkalmával. Fájdalmas, ijesztő beavatkozásnak tartjuk, pedig a jól kivitelezett, óvatos kezelés megmentheti a gyulladt, beteg fogat. Nézzük, mi is pontosan a gyökérkezelés, hogyan zajlik, miért lehet fontos és mennyire normális a kezelést követő fájdalom?

Mi is pontosan a gyökérkezelés?

Ahhoz, hogy tudjuk, mivel állunk szemben, jó, ha ismerjük magát a problémát. A gyökérkezeléssel megmenthető a fog, ezért sok esetben nagyon fontos beavatkozás.

A gyökérkezeléskor eltávolítják a fog belsejében lévő rosszul, vagy egyáltalán nem működő ideg- és vérellátási rendszert, és gyökértömést helyeznek bele. Így a fogelvesztés és a fogszuvasodás további negatív következményei elkerülhetők.

Egészséges fogak esetén ugyanis a fog belsejében található erek és idegek táplálják a fogakat és továbbítják az ingerületeket. Ha ez a rendszer felborul, megsérül, az ideg megfertőződhet, és a fog elhalhat.

Fogorvosi kék orvosi védőfelszerelésben, páciense egy fiatal nő ül egy fogorvosi székben, gyökérkezelés közben.

Mikor és miért szükséges a gyökérkezelés?

A fogszuvasodás, hő-, kémiai, mechanikai ingerek, különböző sérülések okozhatják a fogbélüreg fertőződését, gyulladását, végső soron  pedig a fogideg teljes elhalását.

Fontos, ha a fog letörik, vagy szuvasodik gyökérkezelésre lehet szükség. Leggyakrabban a problémát egy elhanyagolt, lyukas fog okozza, mely egyre inkább elszuvasodik és gyulladást okoz.

Gyakori eset az is, amikor tömés alatt gyullad be a fogideg. Ez az az eset, amikor mindenképpen szükségessé válik a gyökérkezelés.

A gyökérkezelés segíthet a fog megtartásában:

• gyökérkezeléssel még menthető a fog,
  • akár hosszú évekig rendben lehet a gyökérkezelt fog, ha emellé gondos ápolás társul,
  • a beteg fogban érezhető erős fájdalom gyorsan megszüntethető
Nyitott szájban nyálelszívó és nagyító, gyökérkezelés közben.

Milyen tünetek jelezhetik a foggyökér gyulladását?

A probléma természetesen nem marad észrevétlen, különösen akkor, ha már előrehaladottabb állapotban van a gyulladás. A leggyakrabban az alábbi tünetek jelentkeznek:

• rágási vagy ráharapási fájdalom;
  • hidegre /melegre lassan múló fájdalom;
  • éjszaka jelentkező fogfájdalom;
  • íny- és/ vagy arcduzzanat,
  • genny ürül a beteg fog környékén.

A fenti tünetek már mindenki számára érzékelhetőek és érdemes azonnal fogorvoshoz fordulni!

Fogorvos panoráma röngtenen mutatja páciensének, melyik fog szorul gyökérkezelésre.

Hogyan végzik a gyökérkezelést?

Habár sokaknak az erős fájdalom ijedtségre az okot, a gyökérkezelés egy teljesen rutinművelet, melyet ma már modern eszközökkel végeznek. De hogyan is történik a kezelés?

1. Diagnózis felállítása

Első lépésként a fogorvos megállapítja a problémát és felállítja a megfelelő diagnózist. A legtöbb esetben ehhez röntgen szükséges. Ha a páciens folyamatos fájdalomra panaszkodik, és a fájdalomcsillapító sem segít, akkor gyökérkezelés lesz a megoldás.

2. Érzéstelenítés

A beavatkozás teljes érzéstelenítést igényel, melyet injekcióval végeznek el. Habár kellemetlen, a nélküle érzett fájdalom sokkal kellemetlenebb lenne, ezért nem érdemes tartani tőle.

3. A fog koronai részének átfúrása

A fúrás során megnyitják a fogat és feltárják az fogidegkamrát. Az így keletkezett lyukon keresztül érik el a gyökércsatornákat.

4. Fog gyökércsatornáinak a feltárása

A következő lépésben a fogorvos megkeresi a gyökércsatornákat, hiszen az elhelyezkedésük és a számuk foganként eltérő.  Elektromos csatornahossz méréssel pontosan megállapítja, milyen hosszú a csatorna, hogy a kezelés a teljes csatornahosszon történjen.

5. Csatornák megtisztítása

A csatornák feltárása után a gyulladt, elhalt fogideg eltávolítása következi, majd a csatornafalak megmunkálása.A tisztításnak ez a mechanikai része kézi eszközök mellett ma  már modern gépi tágító eszközökkel történik.

6. Fertőtlenítés és a gyulladás csökkentése

A fizikai tisztítást a kémiai követi. Fertőtlenítenek és gyulladáscsökkentő anyagokat használnak ahhoz, hogy a beavatkozás teljesen steril maradjon. Így a további gyulladás elkerülhető. Sok esetben lézersugarat is használnak a fertőtlenítéshez.

7. Ideiglenes tömés

Ha a kezeléssel végzett a fogorvos, jöhet a fog lezárása, melyet ideiglenes töméssel fejez be. Habár maga a tömés nem annyira strapabíró, fontos, hogy a kezelést követően odafigyeljünk rá az étkezések során.

A lezárással a fog nem tud elfertőződni, ezért fontos lépés a gyökérkezelés folyamatában.

Persze a legtöbb esetben a megelőzés a legtöbb megoldás, ezért érdemes félévente vagy legalább évente ellenőrizni a fogaink állapotát!

Normális a gyökérkezelés utáni fájdalom?

A gyökérkezelés rossz híre a fájdalomból ered: a legtöbb páciens nem csak a beavatkozás közben fellépő fájdalom miatt, hanem az azt követő kellemetlenségek miatt is aggódik. A mai módszerek azonban segítenek csökkenteni a fellépő fájdalmakat, melyek a beavatkozást követő 1-2 napban még érzékelhetőek lehetnek, ez pedig normálisnak mondható.

Mivel a helyi érzéstelenítő hatása elmúlik, néhány napig még irritált lehet a fog. Ilyenkor előfordulhat, hogy fájdalomcsillapítóra lehet szükség, azonban erről mindig konzultáljunk a kezelést végző fogorvossal.

A kezelést követően kíméljük és óvjuk a fogat. Mivel a gyökérkezelt fog akár hosszabb ideig is gyulladásban volt a kezelés előtt, ne ijedjünk meg egy kis irritációtól, érzékenységtől.

Más a helyzet, ha még napok múlva is fáj a fog, és visszatér, erősödik a fájdalom. Ebben az esetben mindenképp menjünk vissza a szakemberhez, ugyanis előfordulhat, hogy az egyik gyökércsatorna nem került elő a feltárás során, vagy nem sikerült teljesen feltárni azt. Így gyulladt részek maradhattak a fogban, tehát újabb kezelésre lehet szükség.

Mi a teendő gyökérkezelés után?

Elsőként is mindenképpen kövessük a fogorvos utasításait!

Azokat a megoldásokat alkalmazzuk, melyeket a szakember ajánlott, így elkerülhetjük a további kellemetlenséget.

Lássuk, mik azok, amelyekre mindenképpen figyeljünk oda a beavatkozást követően:

• kerüljük az érintett oldalon való rágást,
  • puha állagú ételeket fogyasszunk,
  • ideiglenesen alkalmazhatunk fájdalomcsillapítót,
  • hagyjuk ki a rágós, ragacsos élelmiszereket ebben az időszakban,
  • mossunk megfelelően és körültekintően fogat.

Meddig marad egészséges a gyökérkezelt fog?

A gyökérkezelés hosszú évekkel hosszabbíthatja meg a kezelt fog életét, sőt, akár tizenévekkel is! Persze az nem biztos, hogy életünk végéig nem lesz probléma a gyökérkezelt foggal, ezért érdemes figyelemmel kísérni, mit érzünk.

A gyökérkezelés, statisztikai adatok alapján, 90-95%-ban sikeres, ha a megfelelő technikát alkalmazza a fogorvos. Sajnos előfordulhat, hogy mégis el kell távolítani a fogat, de erre kicsi az esély. Sőt, egy amerikai kutatás szerint ez a szám a 97%-ot is elérheti.

Sok múlik a fog végleges helyreállításán, felépítésén, hiszen ez védi meg a fogat a baktériumoktól, segíthet megelőzni a további fertőzéseket. Ezért a megfelelő zárás nagyon fontos!

A legtöbb esetben szinte teljesen fájdalommentes a gyökérkezelés, mivel magas fokú technológiát alkalmazunk. Bízzunk a szakember megítélésében, és ne ijedjünk meg a gyökérkezeléstől, hiszen sokkal többet használ, mint azt elsőre gondolnánk.

Ennek ellenére rendkívül fontos, hogy ha kilazult a tömés, vagy nem múlik a fájdalom, mindenképp forduljunk a fogorvosunkhoz, és félévente járjunk kontrollra!
Ha azonban már észleli a tüneteket, foglaljon időpontot gyökérkezelésre rendelőnkbe!