Blog Fogászat

Sokan csak komoly fájdalmak esetén hajlandóak fogorvoshoz fordulni. Azonban a fogászati góc akár hosszú időn keresztül, panaszmentesen is rejtve maradhat, miközben számos egészségügyi problémát okozhat a szervezetben. Cikkünkben bemutatjuk, hogy mit érdemes tudni a fogászati gócokról, hogyan zajlik a góckutatás, és miért érdemes figyelni rá.

Mi is az a fogászati góc?

A fogászati góc, mint minden más, a szervezetben jelen lévő góc, számtalan megbetegedést okozhat testszerte. Azonban ez a típusú góc a fogak idült gyulladásos megbetegedései nyomán alakul ki.

A góc a szervezetben egy folyamatos gyulladás, amely sajnos a test egy távolabbi pontján is képes másodlagos megbetegedést és tüneteket okozni, mivel a baktériumok és a toxinok a véráramba jutnak.

A fogászati góc az esetek nagy részében hosszú ideig rejtve maradhat, mivel teljesen tünetmentes. Csupán az átfogó fogászati góckutatás az, ami ilyen helyzetben fényt deríthet a gyulladásra.

Mi a különbség a fogászati góc és a gócbetegség között?

Ha felmerül a gócbetegségek témája, fontos, hogy különítsük egymástól az alábbi két fogalmat:

• góc
  • és a gócbetegség

Gócnak nevezik a szakemberek a szervezet bármely területén lévő krónikus vagy akut gyulladásos folyamatot. Ez lehet tünetmentes vagy okozhat lokális tüneteket, de kihathat a testünk más területeire is.

Ha a góc kihat a test más területeire is, és másodlagos betegségeket okoz, tehát a gyulladásból a kórokozók, baktériumok és azok bomlástermékei, toxinjai eljutnak a vér és a nyirokkeringés segítségével a szervezet más területeire is, akkor gócbetegségről beszélünk.

Hol lehetnek még gócok a szervezetünkben?

A góc, tehát a gyulladás maga, gyakran alakul ki a fogakon túl az arcüreg, a torok- és orrmandulák, orrmelléküreg, az arcüreg területén. De a petefészek, prosztata, epehólyag, vakbél vagy egyéb gyulladásos folyamatok is állhatnak a háttérben.

Emiatt nagyon fontos, hogy a góckutatás alkalmával minden terület alaposan ki legyen vizsgálva.

A fogászati góc leggyakoribb okai

Fontos megjegyezni, hogy nem tekintünk minden fogászati problémára gócként.

De a test szerte tüneteket okozó gyulladás kialakulásért leggyakrabban az alábbi esetek felelősek:

• Betört foggyökér
  • Ciszta
  • Helytelenül gyökérkezelt fog
  • Az áttörésben visszamaradt, részlegesen áttört fog, mint például a bölcsességfog
  • Az állcsontban lévő, ki nem bújt fog
  • Fogágybetegség vagy krónikus ínygyulladás
  • Erősen szuvas fog, alászuvasodott régi tömés
  • Elhalt fog
  • A gyökércsúcs körüli szövet gyulladásos betegsége, elváltozása

Gyulladt vagy elhalt fog a gyermekeknél is előfordulhat és viselkedhet gócként, de általánosságban a felnőtteknél ez egy sokkal gyakoribb probléma.

Milyen betegségeket, tüneteket okozhat a fogászati góc?

A gócos fog okozta tünetek a szervezet szinte egészét érinthetik, hol enyhébb, hol komolyabb problémákat előidézve.

Ha már számtalan vizsgálaton és szakrendelésen jártunk és továbbra sincsen válasz arra, hogy mi okozza a tüneteinket, és mi lehet az a megfoghatatlan betegség, amivel küzdünk, lehet, hogy fogászati góc áll a háttérben.

A leggyakrabban előforduló tünetek:

• Fáradékonyság
  • Hajhullás, foltos hajhullás, kopaszodás
  • Allergiás tünetek, bőrön jelentkező kiütések
  • Ekcéma
  • Izületi fájdalmak
  • Szív- és érrendszeri betegségek, szívbelhártya gyulladás
  • Krónikus vesegyulladás
  • Légzőszervi- és idegrendszeri betegségek

Hogyan zajlik a góckutatás?

Ha felmerül a gócbetegség gyanúja, akkor a szervezet egészét szükséges széleskörű vizsgálatnak alávetni. Így feltérképezhetőek a lehetséges gócok, gyulladások.

Fogászati röntgenfelvételek és 3D képek egy tableten.

A fogorvosi vizsgálat során radiológiai és átfogó klinikai vizsgálatot is végeznek a szakemberek. Minden esetben készül panoráma röntgen és kisebb röntgenfelvétel is, valamint vannak olyan esetek, amikor CBCT- felvételre is szükség lehet.

A vizsgálatoknak köszönhetően még a tünetmentesen rejtőzködő gyulladások is megtalálhatóak.

Röntgen nélkül megállapítható, hogy gócos a fog?

A rövid válaszunk, hogy sajnos nem.

A gócvizsgálat alapvető és első lépése egy röntgenfelvétel, amely segítségével láthatjuk a csontban lévő gyulladásos állapotokat.

A panoráma röntgent gyakran ki kell egészíteni intraorális vagy 3D CBCT felvétellel is, mivel előfordulhat, hogy a panoráma röntgen fals pozitív vagy fals negatív eredményt adhat. Tehát lehet, hogy a fogat előnek vagy elhaltnak mutatja, annak ellenére, hogy a valóságban épp az ellenkező helyzet áll fenn.

Mit tehetünk, hogy megelőzzük a fogászati gócokat?

A legfontosabb amit a megelőzés érdekében tehetünk, hogy nem hanyagoljuk el a rendszeres fogászati szűrővizsgálatokat.

Ennek köszönhetően elkerülhetjük, hogy kialakuljanak a fogászati gócok és az ezek nyomán megjelenő gócbetegségek.

Fogorvos vizsgálja a pácienc fogait.

Hogyan gyógyítható a fogászati góc? Hogy zajlik a kezelése?

A fogbetegséget és magát a fogat is kezelni kell, ha felmerül a fogászati góc gyanúja.

Ez azt jelenti, hogy szükség lehet gyökérkezelésre, a fogágybetegség kezelésére vagy akár a fog eltávolítását is a helyzet súlyosságának fényében.

A fogat és a fogágybetegséget is kezelni kell. Ez jelenthet egy sikeres gyökérkezelést, fogágybetegség kezelését, vagy akár a fogeltávolítást is.

Vannak olyan helyzetek, amikor a gócos fog sikeresen gyökérkezelhető, de előfordulhat olyan helyzet, ahol például csak a fog eltávolítása szüntetheti meg a gyulladást.

A legtöbb esetben csak foghúzással szüntethető meg a gócbetegség?

Nem feltétlenül. Aggodalomra semmi ok!

A fogorvoslás napjainkban csak a legvégső esetben folyamadik a foghúzásra, a fog eltávolítására.

Ha ínygyulladás áll fenn, akkor már egy fogtisztítás és egy teljes körű fogkőeltávolítás is elég lehet ahhoz, hogy megszűnjön a góc. Gyökérkezelt gócos fog esetében pedig a gyökércsúcs eltávolítás vagy a tömés cseréje is megoldást hozhat.

Hogyan tudhatjuk, hogy a fogászati kezelés megszüntette a gócot?

Ahogy korábban már említettük sokszor hosszú ideig nem is tudjuk, hogy gócbetegségben szenvedünk, addig, amíg a fogászati kezelés meg nem szünteti a gócot és a régóta fennálló gyulladást.

Ilyenkor néhány napon vagy héten belül elmúlik egy, a test más területét érintő krónikus gyulladás, panasz is.

Boldogan mosolygó barna hajú nő piros felsőben.

Enyhülhetnek az izületi fájdalmaink, csökkenhet vagy teljesen meg is szűnhet a hajhullás, megszűnhet a fejfájás, elmúlhat az ekcéma és elmúlhatnak más bőrtünetek is.

Érdemes megjegyezni, hogy a góc lokalizálása és eltávolítása nem jelenti minden esetben azt, hogy a másodlagosan betegség által érintett szerv vagy terület azonnal meggyógyul. De mindenképpen várhatjuk a tüneteink enyhülését, mérséklődését, ami a bizonyítja, hogy valóban gócbetegséggel álltunk szemben.

Forduljon hozzánk!

Fontos, hogy rendszeresen, azaz legalább évente két alkalommal látogasson el fogászati szűrővizsgálatra, így sokkal kisebb lesz az esélye, hogy kialakul egy fogászati góc. Ha pedig gócbetegséggel kapcsolatos gyanús tüneteket tapasztal, mielőbb kérjen időpontot egy teljes körű kivizsgálásra, hogy segíthessünk a tünetek mögött álló gócos fog kezelésében.

KONZERVÁLÓ FOGÁSZAT ÉS FOGPÓTLÁSTAN SZAKORVOSA Fogszakorvos vagyok, a Szegedi Tudományegyetem Fogorvostudományi Karán végeztem 2004-ben. Konzerváló fogászat és fogpótlástan szakvizsgámat 2007-ben szereztem. Fogászatokon és klinikákon szerzett tíz éves tapasztalatommal saját rendelőt nyitottam, ahol a precizitás és profizmus mellett törekszünk a fájdalommentes, oldott hangulatú kezelések megvalósítására. Időpontot foglalok