Higiénia

A fogínyvérzés nem csak kellemetlen, de komoly problémákra is utalhat. Sokan csak legyintenek, pedig a mindennapos fogmosás közbeni vérző fogíny nem természetes, ne hagyjuk figyelmen kívül! De mit tehetünk, hogy mielőbb véget vessünk a betegségnek és megelőzzük az újbóli megjelenését? Cikkünkben választ adunk ezekre a kérdésekre.

Mi állhat a vérző fogíny hátterében?

A fogínyvérzés sajnos a magyar lakosság közel 90%-át érinti.

A figyelmen kívül hagyott tünetek az idő múlásával komoly és súlyos fogínygyulladáshoz és fogágy betegségekhez vezethetnek, melyet a későbbiekben, akár a fogak kilazulása és elvesztése is követhet.

Fontos tehát, hogy odafigyeljünk a testünk jelzéseire és vegyük komolyan a kezdődő tüneteket is!

A fogínyvérzés 6 leggyakoribb oka

Bár alapvetően a fogínyvérzés számos dologra vezethető vissza, összegyűjtöttük a 6 leggyakoribbat, amelyekre odafigyelve csökkenthetjük a vérzés kialakulásának esélyét. Illetve akár meg is fordíthatjuk a folyamatot.

1. A megfelelő szájhigiénia hiánya

Az egészséges fogíny színe halvány rózsaszínes és szorosan a fogakra simul. Ennek a feszes szövetnek az egészsége nagyon fontos a fogaink megtámasztása és védelme érdekében.

Az ínyünk számára sajnos elegendő akár 36 óra is ahhoz, hogy kibillenjen az egyensúlyi állapotából és egészségesből beteggé váljon.

Hogy mit jelent ez?

Már másfél nap fogmosás nélkül is könnyen vezethet ínyvérzéshez. Ugyanis az ínyvérzés leggyakoribb oka a gyulladás, amely a felhalmozódott lepedékek és a fogkő miatt alakul ki.

2. Nem megfelelő eszközök használata

Előfordulhat az is, hogy a fogínyvérzést egy új vagy keményebb sörtéjű fogkefe használata vagy az agresszív fogmosási technika okozza. Ebben az esetben azonban a vérzés maximum két napig állhat fenn.

Két fa fogkefe egy fogmosó pohárban.

A fogkefeválasztás témában írt cikkünkben arról találsz rengeteg információt, hogy hogyan találd meg a számodra legmegfelelőbb fogkefét.

3. Tápanyagszegény, egészségtelen táplálkozás

Az egészségtelen ételek a fogak és az íny területén nagyon gyorsan éreztetik a hatásukat, és nem csupán a savas, cukros üdítők fogzománcra gyakorolt káros hatására gondolhatunk itt.

A fogínyvérzés egyik oka ugyanis az egészségtelen táplálkozás miatt kialakuló vitaminhiány. Szervezetünk jó működéséhez, az íny és a fogak egészségéhez elengedhetetlen a megfelelő D-, C-vitamin, magnézium és kálcium bevitel. Ha ezek az ásványi anyagok és vitaminok hiányoznak a szervezetünkből az fogínyvérzést okozhat.

4. Dohányzás

A cigarettákban található méreganyagok az íny területére sincsenek jó hatással. A felmérések azt mutatják, hogy a dohányosoknál sokkal gyakrabban előforduló probléma az ínyvérzés, mint a nemdohányzók körében.

Dohányzást tiltó táblán égő cigi áthúzva piros piktogrammal.A dohányzás miatt az íny megnagyobbodhat és megvastagodhat, tápanyaghiányos állapot léphet fel, és a vérzés miatt a bakteriális fertőzésekkel is számolni kell.

Sajnos a dohányosoknál a már kialakult fogínyproblémák is kezelése is nehezebb, mivel a rendszeres cigarettázás rontja szerevezet ellenállóképességét a gyulladásokkal szemben.

5. Gyógyszerek

Van néhány olyan gyógyszer, melyek mellekéhetásainak köszönhetően például megvastagodik az íny vagy meg is nagyobbodhat és a nyáltermelés is csökkenhet.

Sajnos ezek a tünetek hozzájárulhatnak a baktériumok elszaporodásához, a fogínygyulladás és az ínybetegségek megjelenéséhez.

6. Genetikai hajlam és szabálytalan fogsor

Ha volt már a családunkban olyan, aki ínybetegséggel küzdött, érdemes fokozottan odafigyelnünk az ínyünk egészségére.

Ha a fogaink szabálytalanul állnak, vagy hajlamosak vagyunk a fogcsikorgatásra, szintén nagyobb a valószínűsége a fogínyvérzés kialakulásának. Mivel a fogakat érintő aránytalan nyomás az ínyre is hatással van, fogékonyabbak lehetünk a baktériumok okozta fertőzésekre is.

Házi praktikák fogínyvérzés esetén

Mint más helyzetekben, úgy itt is megróbálkozhatunk néhány jól bevált házi praktikával. Fontos azonban megjegyezni, hogy ezek csak rövid időre csökkenthetik a tüneteket, de a kiváltó okokat nem szüntetik meg.

Fontos tehát, hogy mielőbb felkeressük a fogorvosunkat, aki megfelelően tudja kezelni a betegséget.

Öblögetés sós vízzel

Gyors segítség lehet fogínyvérzés esetén a sós vízzel való öblögetés. Csillapíthatjuk a vérzést, ha langyos vízbe keverünk egy teás kanálnyi sót, és ezzel kortyonként öblögetünk 30 másodpercig. A vizet ne nyeljük le és ismételjük meg a folyamatot naponta kétszer.

A sós víz segít elállítani a vérzést és csökkentheti a fogíny duzzanatát is.

Teafilteres borogatás, kamillás öblögetés

A kihűlt teafilterek is jó szolgálatot tehetnek, ugyanis a bennük található csersav segíthet legyőzni a fertőzéseket. Szorítsuk az ínyünkre a kihűlt filtert rövid idei.

Kamilla tea, benne és körülötte kamilla virágokkal.Érdemes lehet kipróbálni a kamillás öblögetést is, mivel izomlazító és gyulladáscsökkentő tulajdonságai miatt segíthet az íny egészségének visszaállításában. Gyerekek számára pedig sokkal kényelmesebb lehet, mint a sós vizes öblögetés.

A vérző fogíny megfelelő kezelése

Minden esetben egy alapos szájhigiénia kezelésre van szükség első lépésként, ha a fogínyvérzés a felhalmozódott lepedék vagy a fogkő miatt van jelen.

Ilyenkor a fogorvos az íny alatti és feletti fogkövet is eltávolítja egy ultrahangos fogkőeltávolítóval, majd ezt követően polírozza a fogakat. A precíz tisztítás hatására a vérzés és a gyulladás akár 1-2 napon belül is megszűnhet.

4+1 tipp, hogy megelőzzük az ínyvérzést

1. A rendszeres fogmosás és a megfelelő szájhigiénia elengedhetetlen az egészséges fogak és az íny megőrzése érdekében. Ezért nagyon fontos, hogy legalább naponta kétszer mossunk alaposan fogat, használjunk fogselymet is.
  2. A rendszerességen túl, ugyanolyan fontos a helyes és megfelelő fogmosási technika elsajátítása. Hogy mire érdemes figyelni? Egy korábbi cikkünkben részletesen foglalkoztunk a témával.
  3. Az egészséges íny megőrzéséhez kövessünk megfelelően összeállított, gyümölcsökben, zöldségekben és ezáltal vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag étrendet.
  4. Hagyjunk fel mielőbb a dohányzással.
  5. Minden esetben körülekintően olvassuk el az általunk szedett gyógyszerek betegtájékoztatóját és a mellékhetásokat, és ha hajlamosak vagyunk az ínybetegségekre, konzultáljunk az orvosunkkal a gyógyszerváltás lehetőségeiről.

Alma, narancs, lime és kaliforniai paprika egy fehér tálban és körülötte.+1 Rendszeres szűrővizsgálat

A fogínyvérzés megelőzésében is sokat segíthet, ha legalább hat havonta ellátogatunk fogászati szűrővizsgálatra. A megfelelő szájhigiénia fenntartása ugyanis elengedhetetlen a betegségek elkerülése érdekében.

A rendszeres szűrővizsgálatok segítségével a fogak és az íny egészsége és az egészséges szájhigiénia is fenntartható. Ha szeretné megelőzni a komolyabb ínybetegségek kialakulását, látogasson el fogászati rendelőnkbe!

Reméljük, cikkünkkel valóban segítettünk. Ha ön is segíteni szeretne másokon, ossze meg ezt a cikket ismerőseivel, hogy ők is sikerrel küzdhessenek meg a vérző fogíny problémájával.

KONZERVÁLÓ FOGÁSZAT ÉS FOGPÓTLÁSTAN SZAKORVOSA Fogszakorvos vagyok, a Szegedi Tudományegyetem Fogorvostudományi Karán végeztem 2004-ben. Konzerváló fogászat és fogpótlástan szakvizsgámat 2007-ben szereztem. Fogászatokon és klinikákon szerzett tíz éves tapasztalatommal saját rendelőt nyitottam, ahol a precizitás és profizmus mellett törekszünk a fájdalommentes, oldott hangulatú kezelések megvalósítására. Időpontot foglalok

2021. november 03.

Hogyan válasszunk fogkefét?

Színes, szónikus, hagyományos, puha sörtéjű. A lehetőségek száma mára szinte végtelen a fogkefék piacán is. De hogyan válasszunk jól, melyek a legfontosabb szempontok a vásárlásnál, hogy fogaink minél tovább egészségesek… Tovább